toptraining.pl

Blog w tematyce biznesu, finansów i pracy.

FinanseInwestycje

Rodzaje kosztów w przedsiębiorstwie

Rodzaje kosztów w przedsiębiorstwie

Znajomość rodzajów kosztów ponoszonych w przedsiębiorstwie oraz wiedza jak je odróżnić od wydatków jest bardzo istotna, gdyż pozwala sprawnie zarządzać finansami firmy. Ma to również spore znaczenie w kwestii możliwości obniżenia podatków. Niezależnie od specjalizacji i branży, podstawowa znajomość finansów i ekonomiki jest kluczowa dla każdego przedsiębiorcy.

Czym są koszty, a czym są wydatki?

Planując domowy budżet, właściwie można nie zaprzątać sobie głowy rozróżnianiem kosztów od wydatków. W przedsiębiorstwie to jednak dwa zupełnie różne pojęcia.
Kosztami określa się wszystkie obciążenia finansowe, które muszą zostać poniesione, aby finalnie wytworzyć usługę lub produkt, które są przedmiotem sprzedaży i źródłem zysku dla przedsiębiorstwa.
Przykładowo, wynajmując powierzchnię magazynową lub korzystając z usług firmy reklamującej nasze usługi na Facebooku ponosimy koszty prowadzenia naszej działalności gospodarczej.
Natomiast wydatkiem jest każde obciążenie finansowe, które jest ponoszone w obrębie firmy i nie musi być bezpośrednio ani pośrednio związane z wytwarzaniem produktu lub usługi. Czyli, koszty zawierają się w wydatkach, nie są jednak pojęciem tożsamym.

h2>Koszty stałe i koszty zmienne

Kolejną istotna kwestią jest klasyfikacja kosztów. Najbardziej oczywisty podział zawiera koszty stałe i zmienne. Kosztami stałymi są wydatki na które nie ma wpływu wielkość produkcji towarów czy sprzedaży usług. Przykładowo są to koszty wynikające z wynajmu biur, opłaty rat leasingowych za służbowe samochody czy uiszczania opłat za usługi telekomunikacyjne.
Natomiast koszty zmienne fluktuują w krótkich okresach czasu. Czyli mogą to być wydatki ponoszone na opakowania lub komponenty wykorzystywane do wytworzenia finalnego wyrobu. Do kosztów zmiennych zalicza się także wynagrodzenie pracowników.

Inne klasyfikacje kosztów

Prowadząc działalność gospodarczą wszelkie wydatki finansowe można klasyfikować w zależności od potrzeb.
Jedną z istotnych kwestii jest miejsce powstawania kosztów. Tutaj można rozróżnić działalność podstawową lub pomocniczą. Należy także pamiętać, że i sprzedaż, i zakup generuje koszty.
Rodzaje kosztów klasyfikuje się również ze względu na strukturę. Na koszty proste składa się tylko jeden rodzaj kosztów, natomiast koszty złożone wynikają z sumy kilku kosztów prostych.
Kolejną ważną klasyfikacją jest rozróżnienie kosztów na pośrednio i bezpośrednio produkcyjne.

Podatki

Koszty są tak ważne, gdyż ich znajomość pozwala na poprawne obliczenie podstawy opodatkowania. Prawidłowo wyliczając podstawę opodatkowania, podatek koreluje z realnie ponoszonymi kosztami produkcji, a zarządzanie finansami firmy nie generuje niepotrzebnych strat.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.