toptraining.pl

Blog w tematyce biznesu, finansów i pracy.

BiznesFinanse

Jak napisać biznes plan? Dowiedz się więcej

Jak napisać biznes plan? Dowiedz się więcej

Biznes plan to dokument, który powinna sporządzić każda firma. Jest to podstawa funkcjonowania przedsiębiorstwa. W jakich okolicznościach należy sporządzić biznes plan? Dla kogo jest on sporządzany? Co powinien zawierać typowy biznes plan? W tym artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Co to jest biznes plan?

Biznes plan można zdefiniować jako plan działalności i rozwoju przedsiębiorstwa. Powinien być on już sporządzany na etapie wstępnego projektowania działalności. Na tym etapie służy on do wyznaczenia drogi, którą będzie podążać dana firma. W biznes planie ująć należy wszystkie aspekty dotyczące funkcjonowania firmy i jej planowanej pozycji na rynku. Biznes plan dokładnie określa przedmiot działalności firmy. Opisuje cele, które chce osiągnąć firma i szuka przewagi konkurencyjnej możliwej do osiągnięcia na rynku.

Co powinno być zawarte w biznes planie?

Jak napisać biznes plan? W biznes planie powinny być zawarte najważniejsze informacje dotyczące takich czynników jak otoczenie konkurencyjne firmy czy plan podejmowania działań promocyjnych. Dokument ten też zawiera informacje na temat źródeł finansowania działalności firmy, a także planowanych wyników finansowych w przyszłości.

Kto będzie czytać biznes plan?

Dla kogo sporządza się biznes plan? Dokument taki może być wymagany przez zewnętrzne instytucje. Bank może wymagać przedłożenia biznes planu w przypadku starania się o kredyt firmowy. Dokument ten jest również potrzebny w przypadku złożenia wniosku o dotacji na otwarcie i rozwój firmy. Zazwyczaj jednak biznes plan sporządzany jest na wewnętrzne potrzeby firmy. Przetrwanie na wymagającym rynku wymaga podejmowania dobrze zaplanowanych działań systemowych. Działanie bez żadnego planu nie jest najlepszym pomysłem. Firma zarządzana bez pomysłu i zdefiniowania celu długoterminowego może nie przetrwać na rynku.

Jaka jest struktura biznes planu?

Z czego składa się biznes plan? Struktura dokumentu nie jest zdefiniowana. Dokument taki sporządza się na konkretne potrzeby. Typowe elementy każdego biznes planu to streszczenie prowadzonej działalności i charakterystyka firmy, dokładny opis oferty firmy, plan strategii marketingowej, plan finansowy oraz analiza SWOT. Analiza SWOT to zdefiniowanie silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.

Warto jest sporządzić profesjonalny biznes plan. Napisanie dokumentu nie należy traktować jako zła koniecznego. Biznes plan powinien zostać sporządzony dla konkretnych realiów, w których działa firma. Kopiowanie innych dokumentów jest stratą czasu.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.